Tiedätkö sinä, milloin tehtiin ensimmäinen tietokonepeli?

Tietokone osoitti jo varhain olevansa erinomainen pelialusta. On hieman tulkinnanvarainen kysymys, milloin ja kuka rakensi ensimmäisen tietokoneen, mutta monen mielestä ansio siitä kuuluu saksalaiselle Konrad Zuselle, joka suunnitteli ja toteutti 1930-luvulla ensimmäisen toimivan relekäyttöisen tietokoneen. Ja jo seuraavalla vuosikymmenellä hän ohjelmoi koneelle shakkialgoritmeja itse kehittämällään plankalkul-ohjelmointikielellä. Kaikkein varhaisimmat tietokonepelit olivat juuri shakin ja ristinollan tapaisia yksinkertaisia toteutuksia, joissa ihminen saattoi pelata konetta vastaan. Tuolloin tietokoneissa ei ollut vielä edes graafisia näyttöjä.

Kun tietokoneet kehittyivät nopeasti 1950- ja 1960-luvuilla, syntyivät myös ensimmäiset pelit, jotka edes jossakin määrin muistuttivat nykyisiä. Ensimmäinen videografiikkaa käyttävä peli oli Massachusetts Institute of Technologyn opiskelijoiden vuonna 1962 kehittämä Spacewar. Se oli yksinkertainen videopeli, jossa piti tuhota vastustajan avaruusalus. Avaruussota on ollut siis pelien teemana jo aivan alusta alkaen. 1960- ja 1970-luvuilla käytettiin televisioita yleisesti tietokoneiden näyttöinä. Mutta ajatus itsenäisistä televisiopeleistä oli syntynyt Ralph Baerin mielessä jo niinkin varhain kuin 1951.

Ensimmäiset TV- ja kolikkopelit

Baer oli saksalaissyntyinen keksijä, joka työskenteli tuolloin yhdysvaltalaisessa Loral-nimisessä elektroniikkayrityksessä. Hän esitteli ideansa yrityksen johdolle, mutta se ei saanut vastakaikua. Baer jatkoi kuitenkin sinnikkäästi ideansa kehittelyä, ja työ palkittiin lopulta vuonna 1968, jolloin hänellä oli valmis TV-pelilaitteen prototyyppi ja useita pelejä, joita sillä pystyi pelaamaan. Vuonna 1972 tapahtui läpimurto, ja Baerin Magnavox Odyssey-konsolin innoittamana Nolan Bushnell -niminen sijoittaja perusti Atari-yhtiön, joka julkaisi vielä samana vuonna ensimmäisen kaupallisen TV-peli Pongin, joka perustui Baerin pöytätennispeliin.

Pong eli TV-tennispeli oli suuri menestys, ja Atari myi myös Pong-kolikkopeliautomaatteja lähes 20 000 kappaletta. Videokolikkopelien kultakausi oli alkanut, ja se tulisi kestämään aina 1990-luvulle asti. Pelit kehittyivät nopeasti, ja yksinkertaisten, alkeellista mustavalkografiikkaa käyttävien pelien tilalle tulivat nopeasti värit, ja pelien grafiikan laatu parani. Suosituimpia kolikkopelejä olivat erilaiset ralli-, ammunta- ja avaruuspelit. 1980-luvulla ilmestyivät videonäytöille myös perinteiset rahapelit kuten hedelmäpelit, pokeri, blackjack ja ruletti. Videokolikkopeli oli 1990-luvulle tultaessa hyvin yleinen näky suomalaisissakin kahviloissa ja ravintoloissa.

1980-luku ja kotitietokoneet

Kotitietokoneita oli ollut markkinoilla jo 1970-luvun puolivälistä alkaen, mutta niiden graafiset ominaisuudet olivat aluksi vaatimattomia. Markkinoilla oli kuitenkin jo eräitä tekstimuotoisia seikkailupelejä. Varsinainen kumous tapahtui kuitenkin vuonna 1982, kun monen suomalaisenkin hyvin muistama Commodore 64 tuli markkinoille. Senkin grafiikka oli nykyisen mittapuun mukaan alkeellista, mutta mikä tärkeintä, koneeseen oli saatavana runsaasti pelejä, ja yhdeksi suosituimmaksi nousi vuonna 1984 julkaistu Tetris. Commodoren kultakausi päättyi kuitenkin pian, kun Microsoftin MS DOS:n yleistymisen myötä tietokoneisiin saatiin yhtenäinen käyttöjärjestelmä.

Aikaisemmin kaikilla tietokonevalmistajilla oli ollut oma käyttöjärjestelmänsä, mutta nyt pelejä saattoi pelata useammalla koneella. Samalla tapahtui vieläkin ajankohtainen käyttöjärjestelmien jakautuminen Apple Macintoshin ja Microsoftin välille. 1980-luvun lopulle tultaessa markkinoilla oli jo runsaasti erilaisia pelejä molemmille alustoille, kuten esimerkiksi ensimmäiset versiot Super Mariosta. Kotitietokoneilla oli kuitenkin koko ajan ollut kilpailija, jonka kehittäminen oli aloitettu jo 1950-luvulla. Tietokoneet kun oli kuitenkin kaikesta huolimatta alun perin suunniteltu hyötykäyttöön, ei niinkään pelien pelaamiseen.

Pelikonsolit

Kilpailija oli tietysti pelikonsoli. Jo aiemmin mainittua Magnavox Odysseytä pidetään yleisesti maailman ensimmäisenä kaupallisena pelikonsolina. Pelikonsolien tekniikka kehittyi hiljalleen, ja Atari oli pitkään yksinvaltias konsolimarkkinoilla, kunnes 1980-luvulla se sai uuden haastajan, Nintendon, ja samalla alkoi 8-bittisten videopelien aika. Valta-asema siirtyi Nintendolle, joka oli pitkään merkittävin 1980-luvun pelikonsoli. Sekin sai kuitenkin haastajan, nimittäin Sega Mega Drive -laitteen, joka oli 16-bittinen. Nintendon vastaus siihen saatiin puolestaan vuonna 1990, kun se julkaisi oman 16-bittisen SNES-konsolinsa.

Nintendon ja Segan kilpailun ohessa saatiin markkinoille taas monia klassikkopelejä kuten Sonic The Hedgehog ja Doom. Pelien grafiikka ja suorituskyky oli tässä vaiheessa jo varsin hyvää, joskaan ei luonnollisestikaan vielä nykyisten HD-videopelien tasoa. 1990-luvulla Sony lanseerasi oman cd-levyjä tukevan PlayStationinsa. Peleissä nähtiin nyt myös ensimmäistä kertaa 3D-efektejä. Vuosituhannen loppuun mennessä olivat kaikki nykyiset konsolit jo markkinoilla: PlayStation, Xbox ja Nintendo. Laitteisiin oli tullut uusia ominaisuuksia, kuten dvd-asemat ja nettiyhteys, joka mahdollisti verkkopelaamisen.

Nettipelaaminen

Kotitietokoneiden vastaisku kuitenkin odotti jo kulman takana. Cd-asemien yleistyminen oli jo aikaisemmin mahdollistanut helpon pelien jakelun kotitietokoneille ja 1990-puolivälin jälkeen tapahtui internetin läpimurto, mikä muutti myös pelaamisen lopullisesti. Pelaaminen laajeni ja jopa siirtyi kokonaan internettiin.

Verkkopelaaminen oli mahdollista kaikille, ja myös pelikasinot siirtyivät nettiin. Se oli muutos, jonka jokainen kolikkopelien ystävä varmasti pani merkille. Nyt Suomessakin pystyi vihdoinkin pelaamaan aivan oikeita kasinopelejä – omalta kotisohvalta käsin netin välityksellä. 2000-luvun alussa oli tarjolla jo useita nettikasinoita.

Mobiilipelit

Pelikonsolien, cd-pelien ja internetin jälkeen tapahtui vielä yksi suuri mullistus, nimittäin pelien siirtyminen kannettaviin älylaitteisiin. Erilaisia yksinkertaisia mobiilipelejä oli olemassa jo Nokia-puhelinten valtakautena 1990-2000-lukujen taitteessa, mutta nykyisten iOS- ja Android-pohjaisten älypuhelinten myötä pelit tulivat nopeasti saataville kaikkiin puhelimiin, ja nykyään mobiilipelejä on tarjolla valtavasti. Jotkut niistä toimivat paikallisesti puhelimessa, kuten esimerkiksi Angry Birds, ja toisia taas pelataan netissä wifi-yhteyden välityksellä. Mobiililaitteista on tulossa kaikkein suosituin pelialusta tietokoneiden ja pelikonsolien tilalle.